Frågor o svar
Min säkring har gått?
- Säkringar som är trasiga skall du som hyresgäst själv byta. Tips är att alltid ha vanliga 10A säkringar liggandes i lägenheten.
Mitt lysrör i köket har gått?
- Trasiga lysrör skall du som hyregäst själv ersätta. Detta gäller även för alla övriga ljuskällor i lägenheten som taklampor och badrumsbelysning.
Jag har tappat bort min hyresavi?
- Om du har tappat bort din hyresavi kan du mejla eller ringa till kontoret för att få ut en ny. Men du är fortfarande skyldig att sätta in hyran i tid.
Kan jag ställa min barnvagn/cykel i trapphuset?
- Nej, det är aldrig tillåtet att placera eller förvara privata egendomar i offentliga utrymmen. Detta gäller liktväl i källarutrymmen som i tvättstugan.
Jag vill måla om?
- Det är okej att måla om din lägenhet, men det måste alltid utföras fackmannamässigt och du måste alltid mejla eller ringa till kontoret för att fråga om lov först. Skulle det i efterhand visa sig att ommålningen utförts slarvigt eller gjorts med extrema färger är du ersättningsskyldig att återställa det.
Jag vill få min lägenhet renoverad?
- Du kan alltid mejla eller ringa till kontoret för att upplysa vad du vill ha renoverat. Att få lägenheten renoverad innebär allt som oftast en förhöjd månadshyra. Samt så är det i mån om tid, vilket innebär att en renovering utförs först när det finns utrymme för oss att göra det.
Min nyckel har gått sönder?
- Har din nyckel gått sönder skall du mejla eller ringa till kontoret. En ny nyckel debiteras med ca 400kr. Skulle du har brytit sönder din nyckel i cylindern så en låssmedj måste anropas debiteras detta utöver din trasiga nyckel.
Någon har tagit min tvättid?
- Har någon tagit din tvättid ska du som första steg försöka ta reda på vem det är, samt orsaken bakom det. Oftast kan detta lösas genom ett enkelt samtal. Om problemet inte kan lösas inom de första 30min skall du mejla eller ringa till kontoret.
Mina kläder är snodda från tvättstugan?
- Om någon har tagit din tvätt skall du göra en polisanmälning.
Om något går sönder vem betalar?
- Vid skada är det du som hyresgäst som är ersättningsskyldig att betala skadan enligt hyreslagen. Med skada menas onormalt slitage eller vårdlöst beteende som leder till skada för lägenheten eller fastigheten. Detta gäller även om du har inneboende, gäster eller externt upphandlad hantverkare som skulle göra skada på din lägenhet så ansvarar fortfarande du som hyresgäst för att betala skadan.
Mina element är kalla?
- Det kan betyda att du redan nått 20 grader i lägenheten. Ingenting behöver alltså vara fel på dina element. Elementen i lägenheten är försedda med en termostat som känner av inomhustemperaturen. Den släpper fram värme till dess att temperaturen i lägenheten är ungefär 20 grader, därefter stängs den av och då kan elementen upplevas som kalla. Skulle temperaturen i din lägenhet sjunka släpps automatiskt värmen fram.
Tänk på att aldrig ställa möbler framför eller låta tjocka gardiner hänga för elementen, då känner termostaten bara av temperaturen närmast elementet även om övriga lägenheten är kallare. Detsamma gäller för elementskydd.
Hur lång uppsägnings tid har jag?
- Du har alltid 3 månaders uppsägningstid (vid dödsfall 1 månad). Dessa 3 månader börjar alltid att gälla vid nästkommande kalendermånad. Exempel skulle du säga upp lägenheten den 17e januari börjar uppsägningen att gälla från 1a februari till 1 maj.
Min granne är högljud?
- Börja alltid med att knacka på och vänligen be dem sänka volymen. Detta funkar i de allra flesta fall. Skulle du uppleva ett obehag eller att det fortfarande är högljut skall du ringa till Trygghetsbevakningen (securitas) som du hittar via hemsidan på kontakter eller i trapphuset. Du kan även mejla in till oss.
Sophuset är stökigt?
- Det är viktigt att alla sammarbetar kring att hålla sophuset rent. Detta gör man genom att alltid källsortera. Det är även förbjudet att slänga större bröte som möbler/vitvaror etc i sophuset. Detta skall alltid slängas på soptippen.
Vad är JOUR och vad är felanmälan?
- Jour är enbart för akuta ärende som innebär att lägenheten eller fastigheten kan ta skada. Exempel på detta är vattenläcka. Felanmälan är ej akuta fel som exempel tvättmaskinen är sönder, mörkt i trappuppgången, eller att spisen inte funkar.
Stop i avlopp/golvbrunn?
- Du som hyregäst är alltid skyldig att rensa golvbrunnen och plocka upp håravfall med jämna mellanrum. Samt alltid slänga matavfall från disk i soporna innan du diska eller ställer in den i diskmaskinen. Dessa åtgärder är suntförnuft och motverkar att det skall bli stopp. Om det ändå uppstår ett stopp som gör att vattnet inte rinner ner skall du felanmäla detta på hemsidan.
Får jag montera upp vägg-tv i lägenheten?
- Ja, om monteringen görs fackmannamässigt. Att borra i en vägg medför alltid risk att skada el- och vattenledningar. Använd hellre ett bordsstativ på din tv så slipper du skador på väggen. Du är dock alltid skyldig att återställa den dagen du flyttar ut. En vägg-tv innebär ofta stora hål som kan vara besvärliga att återställa. Detta gäller samma för väggskåp och vägghyllor.
Får jag sätta upp parabol?
- Du får aldrig montera upp en parabol på utsidan av balkongen eller fasaden. Men du får placera en parabol stående på balkonggolvet.
Vad händer om jag är sen med hyran?
- Är du sen med hyran ska du alltid anmäla detta via mejl i så god tid som möjligt. Ibland kan det finnas en anledning till att du är sen, men vi måste veta varför. I annat fall, skulle hyran vara försenad med mer än 10 dagar från förfallodagen kan det leda till uppsägning av hyreskontraktet enligt hyreslagen.